2010/02/11

Távol áll tőlem a megközelíthetetlen főigazgató típusa - Sajó Andrea az OSZK főigazgatója

Tegnapelőtt: "Itthon vagyok újra, hazaérkeztem"
Tegnap: "A XXI. század technológiája és igényei felé vinném el a nemzeti könyvtárat"

Konyvtaros.com - Hol tart az átadás-átvétel? Emlegeti Monok Istvánt néha?
Sajó Andrea - Ostobaság bármilyen vezető részéről az elődjében keresni a hibát. Ez nem így működik. Akkor és ott voltak adott helyzetek, amit meg kellett oldani. Ezek jelenleg adottságok. Az ember vagy tud változtatni, javítani, más irányba vinni, vagy nem. Egy kisebb fokú átszervezés természetesen várható, hiszen közintézetté válunk, és ezért hatékonyabbá kell tenni a működést. Jelen pillanatban például három helyen is folyik digitalizálás. Ez olyan erőforrás pazarlás, amit nem engedhetünk meg magunknak. Tehát ésszerűsítések lesznek. Hiszek abban, hogy akkor fog igazán jól működni az OSZK, ha mindenki azon a poszton van, amire ő a legalkalmasabb, amit a legjobban szeret csinálni, amihez a legjobban ért. Így sokkal hatékonyabban fog dolgozni, tehát a munka is jobb lesz, a légkörről nem is beszélve. Ezért nagyon szeretném a belső pályáztatást sokkal aktívabbá tenni. Ha valahol, valamilyen területen segítségre van szükség, akkor igenis induljon el a vándorlás. Nagy hangsúlyt fogunk fektetni az a retrospektív feldolgozására, ki kell alakítani egy olyan csapatot, akik csak ezzel foglalkoznak majd. Honnan lehetne máshonnan szerezni szakembereket, mint a saját embereinkből, akik ismerik az állományt? Aki ebben a munkakörben szeretne dolgozni, kapja meg a lehetőséget, és dolgozzon ott.
Konyvtaros.com - Mennyire ismeri a munkahelyét?
Sajó Andrea - Az elmúlt két év alatt nagyon sok területet megismertem. Három különböző területen is dolgoztam. Amikor a Tájékoztató osztályról eljöttem, a következő terület vezetését csak 4 hónapra, átmenetileg vállaltam el, mert más terveim voltak. Viszont nagyon jó volt, hogy megismerhettem a retrospektív bibliográfia készítés folyamatát és problémáit. A harmadik terület közelebb volt a képzettségemhez, az országos lelőhely nyilvántartás jövőképét kellett kialakítani. Amit nem ismerek, azt igyekeztem átnézni, mélyebben megismerni. Elmentem több helyre, és személyesen körülnéztem. Kíváncsi vagyok, mit és hogyan csinálnak. Az első összdolgozói értekezletet bemutatkozással kezdtem. Sokan ismertek engem, ám voltak, akik nem. Úgy vélem, a kollégáknak tudniuk kell, hogy a főigazgató milyen kompetenciákkal rendelkezik, honnan jött, mit dolgozott, milyen tapasztalatai vannak. Szerintem ez lényeges. Nem kedvelem a folyosói pletykákat, nyíltságra törekszem.
Konyvtaros.com - Őszinték a kollégák? Van véleményük?
Sajó Andrea - Igyekszem megismerni a véleményeket. Meghirdettem a "nyitott ajtó" elvét, és kértem, hogy akinek jó ötlete van, keressen meg, mesélje el. Jönnek a hozzászólások. Telefonon is, otthon is, munkahelyen is. E-mail-ben, közösségi oldalakon, sőt még személyesen is többen jöttek már, kiváló ötletekkel. A fejlesztések általában azért indulnak el, mert valami nem hatékony, s előbb-utóbb valaki rájön a megoldásra. Azt érzem, hogy a könyvtár dolgozói végre dolgozni szeretnének, és nagyon szeretnének már nyugalmat. Törekszem arra, hogy ez a nyugalom meglegyen. A habitusomból és a nyitottságomból adódóan másként viselkedem, sokszor látnak feltűnni a kollégák az épület különböző pontjain, ahol egy főigazgató általában nem szokott megjelenni. Feltűnök a raktárban, a nyolcadikon, egy-egy munkaszobában, ha úgy alakul, leülök, és ott ebédelek. Sokkal közvetlenebb vagyok, távol áll tőlem a megközelíthetetlen főigazgató típusa.
Konyvtaros.com - Kompetenciaközpont a pályázat egyik kulcsszava. Érinti a Könyvtári Intézet hatáskörét?
Sajó Andrea - A hatáskörét nem. A Könyvtári Intézet feladata a könyvtári ismeretek átadása, tanfolyamok szervezése, szakmai tanácsadás. Ugyanakkor az országban is vannak olyan ismeretekkel rendelkező szakemberek, akiknek a tudása érdemes a megosztásra. Úgy hiszem, Monok István nagyon jól választott, amikor Bartos Évát nevezte ki a Könyvtári Intézet vezetőjének. Éva új irányt szabott az egész intézménynek. Sokkal korszerűbb, átláthatóbb lett, lehet tudni, hogy mi a feladata. Nagyon tartalmas weboldalt hoztak létre, ahol strukturáltan vannak feltüntetve a szakmai információk.
Konyvtaros.com - A KI weboldal motorja tragédia.
Sajó Andrea - Igen, azért is mondtam, hogy a tartalma nagyon hasznos. A motorja nyilván megújításra szorul. Az információ azonban (pl. könyvtári szakmai ismeretek, stratégiák, jogszabályok, bizottságok) ott van. Olyan felületét adja a mostani munkának, országos szinten támogatva a szakmát, ami eddig nem volt.
Konyvtaros.com - A cserépfalui könyvtáros tudja, hogy kihez kell fordulni segítségért, ha szakmailag megakad?
Sajó Andrea - Vagy tudja, vagy nem. Pontosan ezt szeretném elérni, hogy ne kelljen ahhoz személyesen ismerni valakit, hogy releváns szakmai információt szerezzek. A kompetencia adatbázisból azonnal kiderül, ki az, aki bizony már találkozott a felmerülő problémával, tartott előadást, tanfolyamot, vagy írt róla egy cikket. Tehát cél az, hogy lehessen látni, abban a témakörben kihez lehet fordulni.

Holnap - utolsó rész: "Két ciklust mindenképpen érdemes lenne végigcsinálni"

1 vélemény:

Joe said...

Mielott elolvastam az interjut, meg voltam gyozodve arrol, hogy egy konnyu parhuzamot fogok tudni majd vonni az intezmeny elozo es a mostani vezetoi kozott. Mig Monok Istvan egy elavult, hagyomanyos kozigazgatasi kulturat kepvisel, Sajo Andreara sajnos nem tudom rahuzni a sztereotipiat, amit titokban talan o is apolni szeretne, hogy a kozszferaba valo visszaterese meg ertekesebbnek tunjon szamunkra. Arrol a piaci szemleletrol van szo, amelyik a meglevo forrasokat es rendelkezesre allo vagyont maximalis hatekonysaggal probalja felhasznalni.

Nem kell a sorok kozott olvasni ahhoz, hogy kideruljon - Andrea egy a hagyomanyos szervezeti kulturat es filozofiat megtesito vezeto frissitett valtozata. Ha Monok Istvan az 1.1-es verzio, Sajo Andrea az 1.2-esnek, jo esetben az 1.3-asnak felel meg. Az ugyfelkozonseget maximalisan es korszeru formaban kiszolgalni kepes konyvtarakert valo aggodasomban csak remelhetem, hogy egyszer lesz meg mod arra, hogy az intezmeny megkapja a 2.1-as verziot. Elfogadom viszont, hogy a jelenlegi viszonyok mellett nehez olyan jeloltet talalni, aki a karrierjet kockaztatna azzal, hogy “upgrade-kent” egy burokratikus miniszteriumi vezetessel es egy relative hatekonytalan emberi eroforras allomannyal kuzdve huzza fel a konyvtarat egy magasabb szintre.

Post a Comment