2009/12/14

Sajó Andreát nem tartom alkalmasnak az OSZK vezetésére

Az emberek természete

2010 január elsejétől nem Monok István irányítja az Országos Széchenyi Könyvtárat, az OSZK főigazgatójával beszélgettem.
Utolsó rész.

- Öt év múlva újra megpróbálja?
- Nem tudom, hogy mikor lehet újra megpróbálni, nem biztos, hogy öt év múlva. Sajó Andreát nem tartom alkalmasnak az OSZK vezetésére. Azért hoztam ide, hogy igazgató lehessen, három hét alatt jöttem rá, hogy nem jó igazgató, a következő három hónapban rájöttem, hogy az osztály munkáját sem tudja irányítani. Nagyon szurkolok a könyvtárnak, hogy legyen a miniszterben annyi nagyvonalúság, hogy komoly nászajándékot ad. Ha nem kap, akkor csak imádkozni lehet. Ha a jövő évi költségvetési előirányzat kicsit is csökken, akkor be fogunk zárni az első negyedév végén. Attól nem félek, hogy szakmai programját nem tudja megcsinálni, hiszen annyi pénzt nyertünk, hogy azzal nem lesz gond. Az épület hogy tartja fenn magát, ez a kérdés. Ha csalódnom kell Sajó Andreában, én leszek az első, aki gratulál neki.
- Hátha nagy lesz a násznép. Hol fog jövőre szurkolni?
- Az egri főiskola és a szegedi egyetem hívott mindkét intézménynek eleget fogok tenni. Tanítani fogok. Egerből kértek ki január egytől, ott alakul a kulturális örökség mesterszak, ami ősszel indul. Addig könyvtárszakosokat fogok tanítani, Szegeden művelődéstörténetet fogok oktatni. Szeretnék nagyon gyorsan habilitálni.

- Az akadémiai nagydoktori?
- Azt hiszem mindkettő reálisan beadható, kicsit még koncentrálnom kell, hogy egységes szöveget tudjak beadni. A hazai könyvtáros szervezetekben továbbra is aktív maradok, a régi könyves egyesületben, az akadémián is megvan a magam dolga. A Nemzetközi Magyarságtudományi Társaság főtitkáraként több időm lesz a VII. Hungarológiai Világkongresszus szervezésére, a Világemlékezet Magyar Nemzeti Bizottság elnöke lettem, tehát szakmailag el vagyok látva, kérdés ki finanszírozza az utazásaimat. Hívnak külföldre is, a bécsi egyetemen könyvszemináriumokat fogok tartani, hívtak Lipcsébe is, francia barátaim is segítenének.
- Búcsúbuli mikor lesz?
- Akkor fogok elbúcsúzni, ha meglesz erről a papírom, de tartani fogok egy összdolgozói értekezletetet, ahol nyilván elköszönök. Buli nem lesz.
- A közvetlen munkatársainak sem tart? A titkárságnak?
- Egy tisztességes titkárnő ilyenkor sír nem bulizik, és ők tisztességes titkárnők. Komolyan remélem, hogy Andrea megtartja őket, én is örököltem az előző vezetőtől, ezek bizalmi állások, de ha intelligens a sofőr vagy a titkárnő, akkor nyugodtam meg lehet tartani és ők azok. A többi vezető leváltásához túl nagy bátorság kell.
- Indít blogot?
- Nem tervezem, a blogot csak eszköznek tartom.
- Mert az is.
- Tudom, hogy olyan kérdéseket is fel lehet a blogon tenni, amik nem jutnak az ember eszébe, de azt a fajta exhibicionizmust, amit egy blog jelent, ezt ma még kicsit modorosnak tartom a saját korosztályom számára. Lehet eljátszani a bohókás főnököt, lehet azt is blogolni hogy életveszélyessé nyilvánítják a homlokzatot és nem sikerül rá pénzt szerezni a fenntartótól. Vicc is lehet és nagy nyomás is az emberen. Nyitott vagyok az új információs eszközökre. Úgy vonultam be ebben a házba, hogy kisöpörtem az írógépeket, kétszer mentem végig az összes szobán, az első körben negyven körül, második körben már csak tizenvalahányat találtam.
- Mikor jön jövőre írógépet ellenőrizni?
- Januárban jövök egy könyvbemutatóra.


0 vélemény:

Post a Comment