2009/03/23

Elkezdte nekem szidni a könyvtár szakot

Kovács Ágnes - Szombathely

1. Mióta?
- Negyedéves (Inf. kvt. - Számítástechnika tanár szakos) hallgató vagyok a Nyugat-magyaroszági Egyetem Savaria Egyetemi Központjában, szeretnék könyvtáros lenni.

2. Milyen pozícióban dolgozik jelenleg és milyen pozíciókat látott el eddig?
- A könyvtári gyakorlatok során minden munkakörben dolgozhattam már. Mivel a kötelező szakmai gyakorlaton kívül is szívesen tevékenykedem a könyvtárban, így egy picit a könyvtárvezető munkakörébe is betekinthettem.

3. Mi lenne álmai könyvtártípusa, ahol szívesen dolgozna?
- Tulajdonképpen minden könyvtártípusban szívesen dolgoznék. Ha nem típust, hanem konkrét intézményt kellene megneveznem, akkor azt mondanám, hogy OSZK.

4. Mennyire tartja megbecsültnek magát a munkahelyén?
- Úgy érzem, hogy a tanáraim és a gyakorlatok során a könyvtárosok is megbecsülték a munkámat, ezáltal engem is.

5. Megbecsültnek érzi-e a szakmát a társadalomban?
- A saját környezetemből hozott kis példával: a nem könyvtár szakos hallgatók többsége a "büfé-ruhatár szakokhoz" sorolja a könyvtár szakot - mindig meglepődnek, amikor felvilágosítjuk őket, hogy bizony nálunk tanulni kell, és hogy nem, nem olvasunk egész nap. Talán "nagyban" is hasonlóképp lehet ez...

6. Hogyan változtak-e az olvasók, a használók az elmúlt években?
- Sajnos én elég rövidke időtartamot - 4 évet - tudok csak szakmai szemmel áttekinteni. A látottak alapján szerintem kicsit negatív irányba változtak a könyvtárhasználók - már ami pl. az illemet illeti. Az, hogy milyen dokumentumokat keresnek, tulajdonképpen nem sokat változott nálunk (NymE-SEK Könyvtára) ilyen rövid idő alatt, hiszen felsőoktatási könyvtárról van szó - szóval a tanárok ízlése nem változott.

7. Mire lenne szüksége a jobb munkához ?
- Leginkább egy munkahelyre, miután elvégeztem a szakot. ;) Egyébként én úgy látom, hogy az iskolánk könyvtára nagyon jól felszerelt, a technika és a munkakörnyezet is rendben van.

8. Milyen szakmai képzéseket tartana hasznosnak?
- Kis számítástechnikai gyorstalpaló nem ártana itt-ott...

9. Mire fordítható pályázatokat látna szívesen?
- Hmm, azt hiszem ebbe a pályázatosdiba látok bele a legkevésbé, de talán a technikai eszközökre fordítható pénzek mindig jól jönnek.

10. Melyik a legjobb és melyik a legrosszabb munkakör a szakmában?
- Az eddigi tapasztalataim alapján legszívesebben tájékoztatnék, legkevésbé pedig a feldolgozást csinálnám. Persze nem zárkózom el semmi elől, alapvetően bármilyen munkakört vállalnék - rossznak egyiket sem érzem.

11. Kedvenc könyvtáros története?
- Sok sztorim (még) nincsen, de talán a kedvencem az, amikor egy nem könyvár szakos hallgató elkezdte nekem szidni a könyvtár szakot, mert hogy szerinte ott nem tanulnak semmit, hogy csak egy "töltelék" szak, meg hogy oda biztosan csak könyvmolyok járnak vastag szemüvegben, tele gátlásokkal. Ezek után közöltem vele a helyzetet - azt az arcot sosem felejtem el...

12. Bónusz:
- Bár már gyerekként is könyvtáros szerettem volna lenni, az elmúlt 3 és fél év alatt a tanáraim és gyakorlatvezetőim mind megerősítettek abban, hogy ez a nekem való hivatás. Hallottam már olyat gyakorló könyvtárostól, hogy nem éri meg és nem érdemes és különben is, de azt hiszem én továbbra is kitartok a szakma mellett... remélem ez fordítva sem lesz másképp. ;)

(Örülnék ha Te is válaszolnál a kérdésekre, küldd mailben. Köszönöm)

2 vélemény:

Anonymous said...

Jó kis riport lett :))

wildgica said...

Örülök, hogy tetszett. :*

Post a Comment