2010/03/24

Kardos András panaszkodik

Másodközlés: Megjelent a krono.inpalo.hu oldalon

Bátrabban kellene - Beszélgetés Kardos Andrással
2010. március 17. szerda, 00:00 Nyeste Ilona
Tags: könyvtárügy | library 2.0 | magyar

Hétvégén (2010 január) találkoztam Andrissal és elbeszélgettünk a Könyvtárportálról, kezdeti elképzelésekről, hátráltató tényezőkről, tervekről. S ha már kb. egy órán át raboltam Andris idejét, míg megértettem valamit, amit eddig másképp gondoltam, olvassák mások is, áramoljon az információ.

- Elképzeléseitek a portál felépítéséről, funkcióiról menyire változtak és mennyire váltak valóra?
- Sokkal-sokkal több ötletünk volt, mint amennyit meg tudtunk valósítani. Van egy nagy lista, amin rajta van, hogy mit szerettünk volna. Például otthont lehetne adni a Libinfo-nak, egyúttal kibővítve annak felhasználó és szolgáltatói körét is - tán a Yahoo Answers mintájára. Amit tudtunk, azt megcsináltunk.

- A terveitek ki is szélesedtek az idő múltával vagy már az elején tele voltatok ötlettel?
- Nem, nem nagyon bővültek, már az elején is túl sok volt. Mi magunk is sokféle webes szolgáltatást használunk, biztos minden hatott ránk, például Wikipédia meg más könyves közösségi oldalak. Sok ötletet összekombináltunk, viszont még messze nem mindet tudtuk megvalósítani. De már egész jó.

- Elégedett vagy a portál jelenlegi állapotával?
- Nincs elég energiánk fejleszteni, és a nem elég lelkesek a könyvtárak, és ez nem eléggé lelkesít minket sem.

- Csak a Katalisten terjesztitek a hírt magatokról?
- Igen.

- Miért?
- Pont azért, mert nem csináltuk meg sok mindent, amit alap dolognak hiszünk, nem minden működött tökéletesen. Nem mertük eléggé reklámozni.

- De hol van már az I. Könyvtári Napok? Elvileg az volt a nyilvános fellépés, közeledés, bemutatás , nyitás napja.
- Mindig ott van, hogy a könyvtárak nem elég lelkesek, és minket sem vállalnak fel eléggé az OSZK-ban. Most lesz a Veszíts el játék évfordulója, ők országos akciót szerveznek, ami jó alkalom lenne nekünk is, de az OSZK-nak is mögénk kéne állni... Pedig az OSZK főigazgatói pályázatában benne is volt a portál továbbfejlesztése mint kiemelt feladat.

- De hát nem ő nyert...
- Ez mindenkinek a feladata, nem csak Monoknak.

- Lehet tudni arról valamit, hogy Sajó Andrea is tovább szeretné vinni, hogy neki is fontos a konyvtar.hu?
- Van esély rá; dinamikus hellyé szeretné tenni a könyvtárat, nyit a digitalizálás felé is. Reménykedem, hogy változni csak jó irányba lehet.

- A Katalisten december közepe táján a magyarorszag.hu és a Könyvtárportál kapcsolatáról folyt a beszélgetés...
- Még nem is volt 'kész' a portál, amikor a szerkesztőségben jártunk, ahol a kapcsolódási pontokról tájékozódtunk. Sok lehetőség van, akár olyan szinten is, mint ahogy az APEH vagy a lakásnyilvántartás kapcsolódik - úgymond "hivatalosan". Tudhatnánk például hogy a felhasználó valós személy-e - hisz náluk csak személyesen lehet hitelesítetten regisztrálni. Ez beruházást igényel, ahhoz viszont el kell határozni magunkat.

- És?
- Nem határoztuk el. Ahhoz sokkal jobban fel kéne vállalni, hogy ez a könyvtárak központi oldala. De most reménykedünk.

- TÁMOP?
- Az OSZK nyert kb. 200 milliót, abból egy kicsi a portálra is jut.

- És nem szeretnétek a népszerűsítésbe is fektetni? Mert szerintem az az egyik legnagyobb gátja a sikerességnek, hogy nem ismerik a szolgáltatást.
- De, akarunk; és valahogy mégsem mertük 'bevállalni'.

- Lehet tudni, hogy a felhasználó, aki belép, az könyvtári dolgozó-e vagy sem?
- Ezt is célul tűztük ki, mert nem szeretnénk a szakmai híreket az olvasóknak megjeleníteni. Úgy például meg lehet oldani, hogy aki rajt a van a Katalisten, azt szakmabelinek jelöljük be.

- És gondolom jelezhetnék is felétek, ha át szeretnének kerülni, mert mondjuk a Katalistre nincs kedvük feliratkozni. Vagy esetleg a regisztrációba is be lehetne építeni még egy rádiógombot, ami szintén ezt acélt szolgálná.
A felhasználók számával elégedettek vagytok?
- Nem, mondjuk a tízszeresével már azok lennénk. Most kb. 2000 felhasználót számlálunk, de ennek csak a tizede, aki az elmúlt hónapban is belépett. És ez kevés. Egyszerűen népszerűsíteni kellene.

- Voltak célkitűzések, hogy mikorra milyen stádiumban szeretnétek tartani, hogy hány olvasót szeretnétek elérni őszre, télre stb?
- Inkább csak személyesek. De jóval több felhasználó kéne. Most 800-an nézik meg naponta. És ennek több mint fele a keresőkből jut el hozzánk. Olyan felhasználók, akik nem ismernek minket, őket is hozzánk irányítják a találati listákba kerülő linkjeink. Ez a könyvtáraknak is hasznos lehetne, mert nagyobb forgalmat generálna.

- Tehát új, potenciális felhasználók lehetnének, csak meg kell tudni tartani őket, hogy ne csak úgy látogassanak el az oldalra, hogy 'ide vezetett a 'Google', hanem ténylegesen, visszatérően és elkötelezetten használják.
Nagyjából hány oldal hivatkozik rátok? - 50-100 helyen megemlítettek, csak úgy elvétve, ilyenek például a konyvtar.lap.hu, az Olvasóliget, a Metró, a Női Lapozó. Ezek a cikkek valójában sokszor nem is rólunk szólnak, de benéznek hozzánk is. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium oldaláról is el lehet már minket érni. Valamint néhány könyvtár honlapjáról (pl. szegedi), igaz, erre sem kértük meg a könyvtárakat. Amikor kinyitottunk (a Veszíts el előző évfordulóján, 2009 március 25-én) , írt egy csomó újság rólunk, nagyon sokan megnézték az oldalt. Eleinte 160-200-an naponta, aztán 300-400-an. Január 1-től határozottabban megugrott a használat, a napi 600 környékén jártunk. A felhasználók több mint fele keresőkből jut el hozzánk, de ez nő: a Google-ban egyre több keresésre vagyunk találati eredmény. Akár játszani is lehetne vele, ha készítenénk pl. konyvtar.hu/miskolc aloldalt, akkor tán több lenne a találat, és még följebb lenne a listában a portál. A többi felhasználó - aki nem a Google felől jön - kb. fele-fele arányban vagy beírja a címünket, vagy pedig más oldalakról jut el hozzánk. A Veszíts el játék több újságban, weboldalon megjelent, onnan is sok felhasználó érkezik. A két felület össze van kötve, a saját oldalukat megnyitva gyakran kattintanak a mienkre is. A legtöbb felhasználó innen jön valójában, mert ők egy csomó újságban megjelentek.

- Az a rossz, hogy gyakran csak benéznek.
- Bizony, van, aki csak megnyitja az oldalt, de nem megy tovább - ők sajnos sokan vannak. Megnyitja egy könyv oldalát, de nem elég izgalmas, mert nincs ott, hogy melyik könyvtárban van meg, bent van-e; és csak egy részük lépked tovább. Az lenne a lényeg, hogy maradjanak is.

- Meg hogy jöjjenek vissza.
- Igen, tartósan kb. 70 % azon látogatók aránya, aki először járnak az oldalon (azaz eddig csak egyszer - szerk.), és ez nagyon magas. Csökkenteni kéne. Az lenne a cél, hogy a mutató változzon a visszatérő felhasználók javára. Átlagban 3 percig maradnak az oldalon, és három aloldalra látogatnak el. Most volt nemrég a 90 000-dik látogatás, ami nem olyan sok.

- Ne csodálkozz rajta, ha nem tudnak róla.
Mennyit foglalkozol a könyvtár.hu-val és mennyit az UTCA-val? Melyik köt le jobban?
- Amikor elkezdtük a portál építését, félreraktam az UTCA-t, most inkább a portál szorult háttérbe.

- És melyik a kedvesebb?
- A portálban azt csináltuk meg, ami minden, de nem a katalógus. Először csak a katalógus foglalkoztatott, az hogy milyen jó lenne jól megcsinálni. Sokmindent végül a könyvtár.hu-ban valósítottunk meg. Erre volt lehetőségünk. Például a polcokat az UTCA-ba is szeretem volna. Egyébként meg össze kéne gyúrni a kettőt, mert a portálnak semmi értelme jó katalógus nélkül, és a katalógus önmagában semmi. Nem tudom, mi lesz, de erről szól a blog is, amit most írok. Az a baj, hogy nincs együttműködés, nincs együttkészítés, mindenki csinál valamit, párhuzamosságok vannak. Jó lenne megnyerni a pályázatot...

- Azt sosem éreztétek, hogy túl sokat szeretnétek markolni, és mégis keveset fogtok?
- Ez volt a nagyon hosszú lista, de energiánk nem volt.

- Bele is kezdtetek a kiépítésükbe, vagy csak ötletek voltak? Arra gondolok, hogy volt-e olyan része a fejlesztésnek, amit félbehagytatok valami más miatt, mondván, hogy közben majd befejezitek, és aztán mégsem lett belőle semmi, elhalt.
- Például ilyen volt kicist az sms-küldés: ahhoz, hogy sms-t küldjünk, tudnunk kell, mi van az olvasónál, ennek kell a külön polc, ezután küldhetjük az sms-t. A kölcsönzések lekérdezése hamar kész lett, és valahogy mégsem ment utána gyorsan és gördülékenyen az értesítésküldés.
Persze ezt nem így lellene. Az OSZK egyik osztálya lehetne, foglalkozna valaki a közönségkapcsolatokkal stb. Bátrabban kellene, de ahhoz az kell, hogy jobban felvállaljon minket az OSZK, ami nehéz is. Arra lenne szükség, hogy ne csak a nemzet könyvtára legyen, hanem a nemzet könyvtárainak összefogója, koordinátora is.

- De hát a Könyvtári Intézet ellát ilyen feladatokat.
- A portál plusz munkát hoz és konfliktust okoz; érdekellentétek merülnek fel.
- Fejlődés mégis csak így van...
Köszönöm a beszélgetést. További jó munkát, és nagyobb sikereket kívánok!

zene:

1 vélemény:

Király Péter said...

András! Ébresztő, tavasz van! Nehogy már legyűrjön a deprimáló könyvtári por! Az ERŐ legyen veletek! ;-)

Post a Comment