2010/03/10

Short Message Service?

A Konyvtaros.com hűséges fegyverhordozó blogján múlt héten hivatkoztam egy csiripet. A tisztelt könyvtárhasználó arról panaszkodott, hogy "alulinformatizálódott" a könyvtár ezért csúszott meg a könyvkölcsönzési határidővel.

Dani megosztotta readeren a bejegyzést, megjelent automatikusan a gmailes buzzon és beindult a sztori.

Miért nem értesít sms-ben a könyvtár ha kések a könyvekkel?

Hétfőn reggel már annyira vitáztunk, hogy hirtelen felindulásból megnyitottam az sms értesítést akarók klubját a facebookon.

A buzzba becsatlakoztak e-mail partnereink, köztük Koroknai Sándor, volt klogger is. Olyan hosszan írt, hogy a köz elé tolom gondolatait.

Nemszerkesztett, kivagdosott verzió a buzzról. Dani is szólt a végén.

Téma: Miért nem értesít sms-ben a könyvtár a lejárati időről?
Tájékoztat: Koroknai Sándor könyvtáros

Konyvtaros.com: A könyvtárak akár egy google calendar integrációval megoldhatnák, hogy feledéknyeség miatt ne kelljen feleslegesen sarcot kifizetni az olvasóknak. 2010-ben mobilt és e-mailt használunk, nem kis piros noteszbe írkáljuk a todo listánkat.

Koroknai Sándor: A gúgli macerás. Meg ne az küldje el, hogy a "könyvtárüzenihogy..." hanem dierkte a könyvtárból jöjjön az esemes, hogy észnél légy. Ekkor már ugyan mindegy, hogy mit kap, akár az is kimehet, hogy visszahozták az előjegyzett könyvet vagy kiállítás lesz holnap és selejtkönyv vásár szombaton. Ez már pénz viszont. Ergo ez nem mehet mindenkinek alapszolgáltatásként.
Tipp.: Némi közgázzal kiszámolgatni határértékeket, meg megtérülési mutatókat, meg tucatnyi más részeredményt és prémiumszolgáltatásként nyújtani.
Számoltam, mert szeretek számolni... Nálunk évi fél misi lenne az előre értesítő üzenetek költsége. Hát ezért legyen akkor prémium szolgáltatás és ne az állam vagy a többi olvasó fizesse ki a feledékeny helyett, csak mert ne kelljen neki késedelmi díjat fizetni.

Konyvtaros.com:
Sándor azt is számold ki hogy a fél misi ráfordításból mennyi időben visszahozott könyvet lehetne újra kölcsönözni, mert ki tudja venni az érdeklődő.
mennyi bevételetek van a büntetésből egy év alatt?

Koroknai Sándor:
Kevés... nagyon kevés. A előbbi fél misinek töredéke.
Az a baj, hogy többszörös pszichés gát van. Egyrészt ott az olvasó, aki egy idő után nem is meri visszahozni, mert szégyenli a túl nagy késését. Másrészt ott a könyvtáros, aki nem is mer túl nagy díjat számolni, mert fél, hogy azzal csak elrettenti az olvasót és még a könyvet sem látja viszont.
Harmadrészt még a felszólításokat sem a posta viszi ki, mert pénzünk nincs rá és azt sem merjük ráterhelni az olvasóra. Ezek után az sms hogy működjön? Mindenkinek alanyi jogon járjon?
Ez egy költségvetési intézmény. Adott, évi előre tervezett, állambácsi által leutalt költségvetéssel. Teszem azt, ha mégis rábólíntanánk egy sms-es rendszerre, azzal az indokkal, hogy az jó az olvasónak, mert nem kell fizetni, jó a könyvtárnak mert nem kell leselejtezni egy könyvet és még társadalmi hasznossága is van és a statisztai adatok növekedéséről már ne is beszéljünk. De bármennyire is tetszik az egész és vagy három éve már kacérkodtam a gondolattal, hogy a Kannel-t valahogy működésre bírom, de letettem róla. Nem hiszem, hogy a fenttartó belemegy egy ekkora telefonszámlába.
A bank sem azért küld sem-t mert jó ügyfele vagyok vagy mert neki az jobb, hanem azért mert megfizetem, mert egy időben nagyon hasznos volt és szükségem volt rá.
Ezért mondom én a prémium szolgáltatásként való bevezetést. Ha valaki feledékeny és sok késedelmi díjat fizet és szeretné ezt elkerülni, akkor tessék kipengetni érte a szolgáltatás díját, de ne küldjünk automatikusan mindenkinek.
Mert ha ingyenes akkor orrba-szájba fogja mindenki használni a rendszert. (Nemcsak a lejáratra, hanem minden másra amire érdemes lenne használni. Márpedig olyan van egy-pár.) Abban az esetben pedig belefullad a könyvtár az összegbe.

Konyvtaros.com:
Prémium szolgáltatásról beszélsz de pont ez egy nagy nyitott kapu, mert beiratkozási díjat szedsz a használóktól, tehát előre kifizetteted, mint a bankok. Ami akár fedezhetné az ilyen plusz költségeiteket. feltéve ha a guglit nem akarod.
Alapszolgáltatás ürügyén bemehetek ingyen a könyvtárba de nem vihetek ki semmit, ezért nem is kell értesítened.

Takács Dániel
: Péter, miért a számlavezetési díjban benne van szerinted az sms? meg az átutalási díj? meg az atm-használat? Amit meg beszedsz az olvasótól, az kb. annyira elég, hogy meleg van meg világítás, és néha veszel egy könyvet. nyugodj meg, nem az alkalmazottak nyelik le a pénzt (közalkalmazott, ha az mond valamit)

Koroknai Sándor: Tévedsz Dani....:-) Arra sem elég,... mondjuk csak annyit, hogy 14 év alatt ingyenes a beiratkozás, a diákoknak meg félár... stb. Valakinek meg az évi 750 - 1000 forint is sok és inkább a gyermekét íratja be. A könyvtár bevételének nagy része az olyan szolgáltatásokból jön be, mint fénymásolás, szg. használat, nyomtatás... ezek sem járnak alanyai jogon.
Akkor már érte is mehetnék a könyvért, hogy ne terheljem. Az lenne az igazi kedvesség.
De igen... küldjön sms-t a könyvtár, ha már a XXI. században élünk és mindenkinek van mobilja, de hogy ezt senki nem vállalja be csak úgy jópofiságből, az tuti. Valakinek fizetni kell a számlát.... és arról már ne is beszéljünk, hogy az ikr beszállítója is elkéri majd a maga részét a dologból vagy egy plugin formájában vagy egy upgrade a rendszernek.

Kommenetben, buzzon, readeren, csiripen folytatjuk. Éljen a webkettő!

Sőt a konyvtar.hu-n már működik is a google sms!

zene:

0 vélemény:

Post a Comment