2009/04/09

Nekem kérem soha egyetlen pillanatra sem jutott eszembe, hogy könyvtáros legyek.

Nagy Edit - Tatabánya

1. Mióta dolgozik könyvtárban, vagy azzal kapcsolatos munkahelyen?
1993 óta dolgozom könyvtárban.

2. Milyen pozícióban dolgozik jelenleg és milyen pozíciókat látott el eddig?
Olvasószolgálatosként dolgozom egy közművelődési könyvtárban.
Gazdasági ügyintézőként kerültem oda, később gazdaságvezető lettem, 2001 óta pedig könyvtáros vagyok. Természetesen ez örökös tanulással járt, de szívesen teszem.

3. Mi lenne álmai könyvtártípusa, ahol szívesen dolgozna?
Mindig rajongtam a régi könyvekért. Szívesen dolgoznék műemlékkönyvtárban, érdeklődésem pedig egyre inkább a természettudomány (azon belül a biológia és a földrajz) és a képzőművészet irányába hajlik. Ennek megfelelően valamely szakkönyvtár, vagy muzeális gyűjtemény a vágyam. Megjegyzem: Ehhez nyilván pillanatnyilag keveset tudok, és tisztában vagyok azzal is, hogy nincs rálátásom az ottani problémákra. Mindenesetre így kívülállóként nekem vonzó hely.

4. Mennyire tartja megbecsültnek magát a munkahelyén?
Úgy érzem ebben nincs hiba. Megbecsülnek. (Anyagi szempontból meg központilag lehetne megbecsültebbé tenni, mert ugye a bértábla, az bértábla)

5. Megbecsültnek érzi-e a szakmát a társadalomban?
Sajnos nem.

6. Hogyan változtak az olvasók, a használók az elmúlt években?
Mint fent említettem 2001 óta van erre rálátásom. Azt tapasztalom, hogy az olvasók éppúgy változtak, mint az egész társadalom. (J Érthető!) Kicsit meg vannak bolondulva, - némelyek meg nagyon. Rohannak, információra éhesek, és legtöbben úgy gondolják, hogy minden kérdésükre és gondjukra az interneten találják a megoldást. Korábban talán nyugodtabbak voltak, és többet olvastak.

7. Mire lenne szüksége a jobb munkához?
Egyrészt a fenntartó szemléletének a változására, ennek megfelelően a munkahelynek is több pénzre lenne szüksége (pl. író-olvasó találkozók és más rendezvények szervezésére), másrészt én sem vetném meg az anyagi támogatást. Szerintem hihetetlenül alul vagyunk fizetve. (ld. Társadalmi megbecsülés!)

8. Milyen szakmai képzéseket tartana hasznosnak?
Könyvtáros szakmára irányultan: nyelvtanulás (szaknyelv is!), kommunikációs képzés, ezen belül csapatépítés, konfliktuskezelés.

9. Mire fordítható pályázatokat látna szívesen?
Rendezvényekre (író-olvasó találkozókra, ismeretterjesztő előadásokra), különböző jellegű klubok üzemeltetésére, egyes helyeken korszerűsítésre, a könyvtárak szebb, barátságosabb környezetének kialakítására. (Nem csak azért, mert mi dolgozók 8 órát töltünk a munkahelyünkön, hanem az olvasók is szívesebben térnek be egy olyan helyre, ahol szép, és harmonikus a környezet – itt beleértem persze a könyvtáros személyiségéből áradó harmóniát is), könyvtárosok továbbképzésére.

10. Melyik a legjobb és melyik a legrosszabb munkakör a szakmában?
Nem gondolom, hogy bármelyik könyvtári szakma illetve munkafázis legjobb, vagy legrosszabb címet kaphatná. Személyiségfüggő. Kihez ez a tevékenység áll közelebb, kihez az. Hiába megtisztelő valakinek, ha tájékoztató könyvtárosi állást kap, ha vért izzad, amint beszédbe kell elegyedni egy olvasóval, urambocsá’ kérdezni tőle. És viszont. Aki jobban szeret nyüzsögni, szervezni, annak nem való a feldolgozói munkakör.

11. Kedvenc könyvtáros története?
Olvasó bejön, kezében gomba. Mutatja nekem, hogy a parkban találta, és milyen jó, és milyen érdekes, hogy ilyen gombát talált itt stb. stb. Keze csupa piszok, látszik, hogy amúgy sem gyakori látogatója a fürdőszobának. Felajánlom, hogy a mosdóban nyugodtan megmoshatja a kezét a gomba után - mire az olvasó:

- Ugyan! Ez nem piszok, csak természetes szennyeződés! J

12. Bónusz:
Nekem kérem soha egyetlen pillanatra sem jutott eszembe, hogy könyvtáros legyek. Pedig olvasni mindig is szerettem, tehát rendszeres könyvtárlátogató voltam. A SORS hozta így, és nagyon boldog vagyok, hogy így hozta, azzal a nehézséggel együtt, hogy szakmánk nem nevezhető megbecsültnek semmilyen szempontból. No de épp azon dolgozunk…

(Örülnék ha Te is válaszolnál a kérdésekre, küldd mailben. Köszönöm)

0 vélemény:

Post a Comment