2009/04/29

Nem lehet és nem szabad fél szívvel csinálni

Ördögné Kovács Mónika - Nyugat-Magyarországi Egyetem, Savaria Egyetemi Központ, Könyvtár- és Információtudományi Tanszék

1. 1989-ben kezdtem, mint iskolakönyvtáros. Jelenleg a Nyugat-magyarországi Egyetem Savaria Egyetemi Központ Könyvtár- és Információtudományi Tanszéken dolgozom.

2. Jelenleg főiskolai oktató vagyok. Ezen kívül iskolakönyvtáros és általános iskolai tanárként is dolgoztam.

3. Mi lenne álmai könyvtártípusa, ahol szívesen dolgozna?
Ez nehéz kérdés. Nem is tudok válaszolni. Az iskolakönyvtári munka ma is érdekel, a Savaria Egyetemi Központ Könyvtárának munkájába is igyekszem bekapcsolódni a hallgatóimmal közösen, de a közművelődési könyvtárban is szívesen dolgoznék.

4. Mennyire tartja megbecsültnek magát a munkahelyén?
Erkölcsileg maximálisan, anyagilag már nem annyira. Úgy látom néhány könyvtárban még erkölcsi megbecsülés sincs a fenntartó részéről.

5. Megbecsültnek érzi-e a szakmát a társadalomban?
Egyértelműen nem. Sokan nem is tudják és nem is akarják tudni, hogy milyen értékeket képvisel a könyvtáros szakma.

6. Hogyan változtak az olvasók, a használók az elmúlt években ?
Ezzel kapcsolatban nincsenek olyan tapasztalataim, mint azoknak, akik könyvtárban dolgoznak.

7. Mire lenne szüksége a jobb munkához?
Én elsősorban az oktatómunkáról tudnék írni, de az nem tartozik ehhez a vizsgálathoz. "Kivülállóként", talán annyit tennék hozzá, hogy jó lenne, ha fenntartó konkrétan megfogalmazná az elvárásait és rendszeresen tájékozódna arról, hogy milyen munka is folyik egy könyvtárban. Sokukban sajnos még mindig az a kép él, hogy a könyvtáros az, aki kölcsönöz és könyvet pakol, no meg sokat olvas.

8. Milyen szakmai képzéseket tartana hasznosnak?
Csak ajánlani tudok, a szakma érzi, hogy ebből mit tart hasznosnak.
A web lehetőségeinek alkalmazása könyvtári környezetben.
Tájékoztató eszközök az neten.
Felnőttképzés alapjai
Digitalizálás

9. Mire fordítható pályázatokat látna szívesen?
Digitalizálás
Új szolgáltatások építése
Könyvtári programok

10. Melyik a legjobb és melyik a legrosszabb munkakör a szakmában?
Ez szerintem mindenkinek más. Amihez nem értek és nincs sikerélményem az csak rossz lehet. A legjobb az, ha érdekel amit csinálok, ha kedvem és tehetségem is van hozzá.

11. Kedvenc könyvtáros története?
Az első olyan munkanapom az iskolai könyvtárban, amikor már az első olvasók is besettenkedtek, hogy leteszteljék az új könyvtáros nénit. Negyedik osztályos fiúk és lányok voltak az első fecskék, aki kérdések garmadával rohantak le a polcokon lévő könyveket illetően. A kérdéseikre tudtam válaszolni, s így egyiköjük csodálkozva kérdezte: "Nahát, mindegyiket tetszett olvasni?" Talán ez a kérdés hozta létre az én késöbi kiskönyvtáros csapatomat. Ugyanis elkezdtünk beszélgetni arról, miként ismerhetünk meg egy könyvet, ha még nem olvastuk. A többi meg jött magától.
S hogy miért voltam ilyen okos? Ezt elsősorban dr. Kovács Mária Gyermekirodalom óráinak köszönhetem. Köszönet érte. Másodsorban annak hogy a könyvtár állománya pár héttel korábban még a nyolcadik osztály padlóján hevert. Azokat nem csak visszapakolni, de leltározni is kellett. Így mindent kézbevettem- ha már ott volt bele, belenéztem, ha nem volt ismerős.Ez az idő bőven elegendő volt, hogy az állománnyal megismerkedjek

12. Bónusz:
A könyvtárosságot olyan hivatásnak tartom, amit nem lehet és nem szabad fél szívvel csinálni, ha nem akarunk belefáradni, belefásulni.

-----------------------------------
(Örülnék ha Te is megválaszolnád a kérdéseket. Küldd mailben. Köszönöm)

0 vélemény:

Post a Comment