2009/04/28

Darvas Tóth Péter Miskolcon

Kedves Gulyás Lászlóné, kedves MKE Borsodi Szervezet, nagyon köszönöm a vendéglátást.

Tegnap kábé harminc könyvtárossal kommunikáltam Miskolcon.

Mit terveztem HSD-vel?

1. Példaként a porosodó könyvekkel kezdünk. HSD leírta februárban a szakmai listára, hogy Gábor ez nem volt fair. Nem kis betűvel kell írni ezentúl a nevét, hanem frankón ki kell törölni, szájra sem szabad ezentúl venni a Mikulást.

A résztvevőkkel, együtt próbáljuk meg tiszta fejjel értelmezi miről szólt a cikk. Üzenetkeresés. Vajon pár darab hírértékű üzenettel ellentámadhatta volna a szakma a sajtót? Hogyan lehet a negatív kommunikációt átfordítani? Lehet? A szakma nem jól reagált. Rosszul kommunikált.


2. Belső kommunikáció HSD-éknél. Interjút tervezek, feszes kérdésekkel megkérdezem HSD-t, hol, hogyan, miért, hányszor, mikor, mit csinál a humánerőforrásával. Milyen a kollégáival a viszonya? Hogyan tudja meg mi történik a kölcsönzőben? Új kollégával mikor tegeződik le, kit köszöntött fel nőnapon? Május elsején? Összejár-e valakivel a könyvtárból? Tudja-e melyik kollégának a gyermeke rossz tanuló? Ki a véleményvezér? Régebb óta könyvtárban dolgozók, kontra fiatalság. Generációs vakság.


3. Sajtókapcsolat - hogyan kommunikáljunk az újságíróval, betegségként kell-e ápolni jó viszonyt a sajtóval, hogyan nyaljuk ki a fenekét az újságírónak, fotóriportereknek, bloggereknek. Mit írjunk közleményünk első bekezdésébe? Tippek trükkök, számok adatok. Könyvtári hírértékgyártás. HSD és Kányádi.


4. Milyen a jó online könyvtárbejárat? Hány ajót kell kinyitni, kattintani, hogy eljussunk a tartalomig? Többen használják a katalógust, a webet, mint ahányan lenyomják a könyvtár kilincsét? A BAZ megyei könyvtár és HSD-ék honlapját elemezzük. Miért nincs rss, miért van programozási hiba, miért nincs blog? Miért van sötét háttér? Miért nincs twitter, miért kell sokszor kattintgatni? Tartalom keresésen kívül mire lehet használni a könyvtári honlapot? Semmi másra? Merre megy a látogató a honlapon?

5. Ha lesz még idő vagy igény esetleg bemutatok egy EU-s projekt lépéseit. A pályázat elnyerésétől az utolsó elszámolás benyújtásáig.

Tehát négy-öt témácska, konkrét cikk kommunikációs üzenetei, belső kommunikáció Győrben, az újságíró is kommunikáló ember és hogyan kommunikálunk online olvasóinkkal.


Könyvtárosok kommunikációja.
De. HSD Bábolnánál lerobbant. Én ott helyben robbantam le. Nem volt "B" tervem. Elszúrtam.

Az előadást elkezdtem. Megtartottam az eredeti tervet és próbálkoztam egyedül. Nem sikerült.


Belementem a porosodnak cikkbe. A milliárdokat és a porosodó ki nem kölcsönzött témát próbáltam kibontani, mint két üzenetet. Hogyan lehetett volna a cikk megjelenése után elmagyarázni az olvasóknak a fenntartóknak, hogy jobban értsék -megértsék- mi is megy ebben a könyvtárazásban. Miért nem baj az, ha évente kiselejtezünk száz könyvet, ezeret.
Milliárdok mennek ki de fejlődik ez a könyvtárakármi, bevételi oldalon is van pár érdekes adat. Arról is lehet beszélni.

Kábé ekkor Fehér Miklós belekezdett a közönség felé fordulva. Elmondta, hogy küldött válaszcikket a Népszabadságnak, de nem foglalkoztak vele. Próbáltam megkérdezni, hogy milyen volt a válaszcikk, kinek a nevében küldte, mi volt benne? Mekkora terjedelmű volt? Fehér nem kívánt részletesen válaszolni, de összefoglalva elmondta, hogy az az érzése, hogy én utálom a könyvtárosokat.

Majd Ládi László próbált pár szakmai kérdést föltenni nekem, ezután szinte már csak hármasban beszélgettünk. Kommunikáltunk. Ők belülről látják a könyvtárazást. Frankón tudják mi zajlik a könyvtárakban, én pedig kívülről nem tudom mi megy a könyvtárakban.

Az egyik kolléga azt ajánlotta menjek vissza könyvtárosnak és utána majd beszélhetek.


Mi volt még?

Miért jó az, hogy többféle integrált katalógus van? Ládi László szerint mosóporból is több típus van.
Szükség van minden könyvtárban feldolgozó osztályra? Lehetne egy helyen szakozni feldolgozni könyveket? Amiket aztán a helyi könyvtárak csak behúznak a saját könyvtárukba ha megérkezik fizikailag a könyv? Nem lehet Fehér szerint, mert az teljesen normális, hogy Salgótarjánban más tárgyszavakat adnak, mint Pécsen ugyanannak a könyvnek. Talán regionális feldolgozó központok. Talán.

Miért digitalizáljuk be több könyvtárban ugyanazt a dokumentumot? Fehér szerint így gyorsabban lehet odaadni a felhasználónak, mintha még egy újabb adatbázisból keresgélné a könyvtáros azt a digitalizált verziót.
Ládi megerősítette azt az értesülésem, hogy az OSZK elköltözésének a terve kábé húsz éve a fiókban van.

Nagyjából ennyire emlékszem. A végén az egyik kolléga, - sajnos a nevét elfelejtettem, - röhögve Szász Péter nevetve gratulált.
update:
Abszolút lejött, és mondta is Péter, hogy a kitartásomért dícsér, a kihúzott mondatomban nem arra utaltam, hogy kiröhögött.

Megcsináltuk az élő kommentformot. Mintha megírtam volna tíz darab bejegyzést, erre jött a troll, ment a flém, a hype, a bullshit. Pluszban be-beszólt a rosszul érvelő blogger. Kommunikáltunk. Jól és rosszul.
Szívesen olvasnám Fehér Miklós és Ládi László verzióját is.

Kommunikáljunk könyvtárosok.

Fehér Miklós nem járult hozzá, hogy az arcképét közöljem. A gépem ráadásul becsíkozta az expót. A kép jobb oldalán mutatja, hogy nem engedélyezi a kép elkészítését. Remélem nem ismerhető fel.

9 vélemény:

702 said...

"mosóporból is több típus van" - csakhogy a mosóporokból a kétfélét is össze tudod önteni.

"az teljesen normális, hogy Salgótarjánban más tárgyszavakat adnak, mint Pécsen ugyanannak a könyvnek" - ja, meg az is, hogy egy salgótarjáni olvasó egy pécsi katalógusban pl. ezért nem találja meg, amit keres, ugye?

"így gyorsabban lehet odaadni a felhasználónak, mintha még egy újabb adatbázisból keresgélné a könyvtáros" - és ha náluk nincs meg? Akkor végig kell járni a többi adatbázist, ahelyett, hogy egy helyen lenne az összes. Akkor miről beszélünk?

Kár, hogy nem voltam ott. Meghaltam volna a röhögéstől.

Szász Péter said...

Egy Rendszer mind fölött, Egy Rendszer kegyetlen, Egy a sötétbe zár, bilincs az Egyetlen.- Az Egy Rendszer felirata

702 said...

@Péter: a helyes válasz nem az "egy", hanem az "összeönthető". Legyen húszféle rendszer, nekem tökmindegy, de akkor azok legyenek csont nélkül átjárhatók. ;)

Szász Péter said...

702: Így van. A helyes az átjárható, mármint Z39.50, oia -n át adatot szolgáltató IKR-ek, melyek adataiból lehet mash-up szolgáltatást is csinálni.Stb stb. De...DTP egy rendszerről beszélt, kérdése a miért jó ha több van így arra reagáltam (Tolkien után szabadon). Persze a véleményem ment levélben, majd válasz függvényében kiderül DTP hogy gondolta, mire akar utalni (miskolcon nem volt könnyű helyzetben, nem is derült ki ez pl).

dtp said...

@Péter mail ment, de ide is írhattad volna. Tisztázzunk valamit. A könyvtárosoknak kérdéseket teszek föl. Válaszokat várok. Azt szerettem volna megtudni, hogy miért kell ide ennyiféle katalógus? Az volt erre a válasz, hogy nem értek hozzá.
Taktika. Bedobok a kérdésbe egy állítást is. Provokáció. Magas labda. Azért, hogy dumáljunk már végre nyíltan. Szerintem elegendő lenne egy hely ahol kereshetek. Ezt az egy helyet kiszolgálhatja felőlem 50 ikr, ha van 50-re pénz hajrá. De nincs.
A konyvtar.hu majd megcsinálja szurkolok Andriséknak.
Pl. szívesen betenném Fehér Miklós cimkét a feedolvasómba, ha bármilyen anyagot publikál, rögtön elolvashassam a teraszon a laptopon, vagy ha kocsiban ülök olvassa fel nekem az írását a hangoskönyvtáram. Ha a guglit beengednék a Várba pár hét múlva működne is.

mikulasg said...

"Menj vissza könyvtárosnak"-izé.
Pillanatnyilag van könyvtáron belüli és könyvtáron kívüli tapasztalatod, látásmódod. Ez 2 nézőpont, ami több, mint az 1. (Vérmérséklet és pártállás szerint vita lehet a tapasztalat minősége.) Mindenesetre fura (és talán irigy / kisebbrendűséget takargató?) szöveg, ha az egyet fontosabbnak tartja, mint a kettőt.
Pláne, ha a HASZNÁLÓ (akiért a könyvtárakat tartják) sem a könyvtáron belüli látásmóddal bír...

Gulyás Lászlóné said...

A miskolci programunkról szóló írását néhány szubjektív gondolattal folytatom. A könyvtárosok kommunikációja - mit gondolnak rólunk a nem szakmabeliek, olyannak látnak-e, mint amilyennek mi szeretnénk + "porosodó kötetek" - című rendhagyó beszélgetés üzenete 2009. április 27-én egy olyan irányt vett fel, mely azt hiszem egyik félnek sem tett jót, a konstruktív megoldása utáni vágy hamvában elmúlt. A meglehetősen vibráló légkörben eredeti szándékunktól eltérően, nem sikerült tükröt tartani magunk elé. Újra nem tudtunk egymással, egymásról kommunikálni. Nem mertünk szemtől-szembe beszélgetni a könyvtárosok megítéléséről, rátermettségéről, vagy éppen érdemeiről. Helyette egy olyan cikk frontján indult el egy meglehetősen negatív kommunikáció, melynek DTP volt a szerzője. "HSD Bábolnánál lerobbant. Én ott helyben robbantam le. Nem volt "B" tervem. Elszúrtam." Idézet Öntől. Mindentől eltekintve, őszintesége, önkritikája méltányolandó. A vita végével, szándékunktól eltérően mindkét fél - a közönség és az előadó - is rossz szájízzel távozott. Rendkívüli helyzetre felkészülni szerintem nem lehet. Megpróbálta, állta az össztüzet. Köszönet érte. A szakmai rendezvények szervezése során számomra az egyik legfontosabb motiváció a kánontól eltérő, az alternatív véleményeknek is nyilvánosságot adó program megvalósítása. Meggyőződésem, hogy csak az értelmes az emberi hangon folytatott beszélgetésnek, ha úgy tetszik kommunikációnak lehet értelme.

mikulasg said...

Feltételezem, hogy Fehér Miklós a később a MKE-honlapon megjelent (3K-ban megjelenő) Korszakváltás... alkotását http://www.mke.oszk.hu/docs/korszakvaltas090225.html küldte válaszcikként a Népszabadságnak. Ha vélelmem igaz, akkor azt -- tartalmát tekintve -- reklámcikként közölte volna a lap, néhány millióért.

dtp said...

talán Ládi mondta, hogy a Népszabadság nem volt hajlandó leközölni a könyvtárosok válaszcikkét. Ezt a közlést elfogadtam.
Kértem, vizsgáljuk meg hogyan csinálták a könyvtárosok. Azt próbáltam megkérdezni Fehértől is, hogy ki kereste meg az újságírót, hogyan kértek válaszlehetőséget? Milyen cikket írtak? Milyen formátumban küldtek válaszcikket? E-mail? Fax? Levél? Kaptak-e bármilyen formában elutasítást? Beszéltek-e egyáltalán újságíróval? Fehér milyen minőségben válaszolt a cikkre? stb. De erre nem kaptam válaszokat sajnos, nem tudtam a saját medremben tartani a tengerem. Jött a flém, hogy az újságírás tragédia és csak a botrány meg a vér megy. Plusz a megszokott személyeskedés.
Ha megkapom az infókat föl tudtunk volna állítani egy komm. menetrendet is akár, hogy ilyen esetben mi a teendő. A k. szakma szarul reagált. Mert nem értenek hozzá, hogyan kell.

Post a Comment