2009/05/06

A könyvtárosok (vezetők és dolgozók is) mindent egzisztenciális szűrőn néznek

dr. Reisz László - FSZEK

1. Mióta?
Összesen kb 21 év eve, jelenlegi munkahelyemen hamarosan 8 éve. (FSZEK)
2. Hol?
Szociológiai gyűjtemény munkatársa vagyok
3. Álmai könyvtára?
Számítógépfüggő vagyok, s ez értelemszerű szakmai és egyéb torzulásokkal jár. Ezeket tudomásulvéve: Silent Library Project. Konkrétan: virtuális gyűjtemény
4. Munkahely megbecsülés
Nem tudom felmérni, hagyományos értelemben vett karrier soha nem érdekelt, úgyhogy vagy én nem értem a kérdést, vagy nem foglalkoztat különösen.
5. Könyvtáros megbecsülés
Nem túlzottan, de kik, milyen premisszák alapján állítják elő a rangsort?
6. Olvasók változtak?
Pragmatikusabbak, információorientáltabbak lettek. Eltölkőtak az igények egyrészt az otthoni (om-line) felhasználás felé, másrészt a 'hagyományos' könyvtár helyett inkább a virtuálisat, a fulltextes-változatot részesítik előnyben.
7. Mire lenne szüksége a jobb munkához?
Mint az előzőekben említett számítógépfüggő van egy saját honlapom
http://mtdaportal.extra.hu/
ott azt csinálok, amit akarok, így a kérdés számomra irreleváns. Egy tökéletes világban hozzáértő vezetés kellene, objektív mérce, a tényleges társadalmi elvárások alapján. Jelenleg - érthető módon - a könyvtárosok (vezetők és dolgozók is) mindent egzisztenciális szűrőn néznek. Gorombán fogalmazva a könyvtár van az olvasóért és nem fordítva, emellett, hogy a felhasználó nem ürügy, akire hivatkozva saját igényeinket-reményeinket fogalmazzuk meg.
8. Képzések?
Semmilyet. Akit érdekel valami, önképzéssel megoldja, ha szükség van rá, akkor rá van kényszerítve. A jelenlegi képzési rend fontos, mert sok embernek munkát ad, sok intézményt/bürokratát legitimál, amúgy azonban szerintem felesleges alibitevékenység, pénzkidobás.
9. Pályázatok?
Nem vagyok igazán illetékes ebben. A pályázatok (köz)beszerzések alapvetően deklarált céljaikkal ellentétesek, mert nem csökkentik, hanem ténylegesen falhajtják az árat (még technikai eszközök beszerzésekor is). Igazából rettenetesen rossz hatásfokkal működnek, intézmények alibi, presztízs- és pénzszerző-céljaikat finanszírozzák. A tulajdonképpeni pályázati cél ennek csak ürügye.
10. Legjobb munka?
Rettenetesen szubjektív, szinte megválaszolhatatlan. Egyetemi éveim alatt a 'top' a bibliográfus, a (szak)tájékoztató voltak, s a raktáros a 'low level'. A feldolgozósok között a 'bibliográfus' magasabb volt a 'címleírónál'. Én személy szerint a 'csúcsra' az informatikus könyvtárost tenném (akinek nem papírja, hanem esze is van hozzá - elég kevés ilyen, ahol az nem státuszszimbólum) Számomra az 'alj' a fejldolgozó-címleíró.
11. Könyvtáros történet
Fogalmam sincs.
12. Bónusz
Szerintem a jövő a virtuális könyvtáré, amely 'információkat' tartalmaz, képi, hangi infokat is beleértve nyilvános, ingyenes. Több mint 3 éve nem olvastam (papírkönyvet), csak laptopon, ill. PDA-n e-könyveket, amiból 1364 darabom van. A fejlődés útja szerintem az e-könyvek és a virtualitás irányába halad: vagy a könyvtárosok által, vagy a Google stb. által. A legnagyobb problémát a jelenlegi szerzői jogi szabályozásban látom.

-------------------------
(Örülnék ha Te is megválaszolnád a kérdéseket. Küldd mailben. Köszönöm)

0 vélemény:

Post a Comment