2009/05/19

Szükséges lenne a kiégő, beletörődő könyvtárosok motiválása

Dömsödy Andrea

1. Mióta?
9. éve

2. Milyen pozícióban dolgozik jelenleg és milyen pozíciókat látott el eddig?
iskolai könyvtári szakreferens (már 9. éve)

3. Mi lenne álmai könyvtártípusa, ahol szívesen dolgozna?
a pedagógiai szakkönyvtár nekem való, de nagyon szívesen dolgoznék egy nem túl nagy település iskolai könyvtárában is

4. Mennyire tartja megbecsültnek magát a munkahelyén?
Ha a megbecsültséget a teljesítmények elismerésben mérjük, akkor maximálisan. Ha a megbecsültséget abban mérjük, hogy szakmai kérdésekben kíváncsiak a véleményemre, akkor gyakran vannak kétségeim.

5. Megbecsültnek érzi-e a szakmát a társadalomban?
Nem jellemzően, bár mindig érnek kellemes meglepetések is. De ez az ismertséggel is összefügg.

6. Hogyan változtak az olvasók, a használók az elmúlt években ?
Nem tudom igazán megítélni, egyre kevesebbet vagyok olvasószolgálatban. De érzem annak hatását, hogy egyre több minőségi szakirodalom jelenik meg a neten. És talán azt is mondhatjuk, hogy egyre kevesebb energiát fektetnek a hallgatók a források, az irodalom beszerzésébe. De ez összefügg azzal is, hogy a több a hallgató, ami befolyásolja az arányokat.

7. Mire lenne szüksége a jobb munkához?
Számomra a több idő, pontosabban több munkatárs. A folyamatos határidők a magányosan és nem megbeszélések közepette folyó munka ront a minőségen. Szintén szükséges lenne a kiégő, beletörődő könyvtárosok motiválása. Visszaszerezni őket a hivatásnak.

8. Milyen szakmai képzéseket tartana hasznosnak?
Nem tudom, mit jelent a milyen. Tartalmilag nem is feltétlen tudnám meghatározni, az nagyon sok mindentől függ.
Inkább azok módszereiben várnék változást. Kevesebb okítás, kevesebb előadás, tutimegmondás, több reflektivitás, több tapasztalatszerzés, több együttműködést igénylő és fejlesztő tanulási forma.
Továbbá olyan tanfolyamok, melyek egy teljes munkaközösségnek szólnak. Kihelyezett, vagy belső képzések. Ezeken nemcsak egy-egy beiskolázott könyvtáros venne részt és gondolná át saját könyvtárára nézve a lehetőségeket, hanem egy könyvtár összes munkatársa, vagy egy iskola összes munkatársa.
Az ilyennek lehetne könyvtárfejlesztési következménye, a közösséget is fejleszthetné.

9. Mire fordítható pályázatokat látna szívesen?
- iskolai könyvtári állományelemzés
- modernebb pedagógiai paradigmában gondolkodó könyvtárhasználati tankönyvek, tananyagok, olvasásnépszerűsítő programok
- területi alapon szerveződő munkaközösségek kialakítása, működtetése
- iskolai könyvtári szaktanácsadó hálózat újraélesztése

10. Melyik a legjobb és melyik a legrosszabb munkakör a szakmában?
Ez személyiség- és felkészültségfüggő. Számomra a olvasószolgálati munkakörök nagyon szimpatikusak, mert sokféle embernek lehet közvetlenül segíteni.
De jelenlegi munkaköröm is nagyon jó, mert sokrétű, bár a hagyományos könyvtári munkafolyamatokhoz nem sok köze van. Az egyszemélyes könyvtárak munkakörei sokrétűségükkel vonzanak. A könyvtárostanári pálya pedig a tanítás lehetőségével.

11. Kedvenc könyvtáros története?
Nem tudnék egyet sem most konkrétan leírni.
De mindig jó érzés az olvasóval együtt kutatni és találni érdekesebb, speciális kérdésekben. Egy-egy neveléstörténeti vagy családtörténeti adalék után.
Másrészt eszembe jutnak azok a helyzetek, amikor elsőévesként könyvtárhasználatra tanított hallgatóim felsőbb évesként döbbenek csak rá, hogy miért foglalkoztunk bizonyos témákkal részletesen.

(Örülnék ha Te is válaszolnál a kérdésekre, küldd mailben. Köszönöm)

1 vélemény:

Anonymous said...

Respekt!

Post a Comment